Uzņēmums dibināts: 2016
Darbinieku skaits: 2
Nozare: vegāniskās kosmētikas ražošana
Inovatīvais virziens: sociālā atbildība
Vegāniskās kosmētikas uzņēmuma “Vegan Fox” vadītāja Maija Rieksta-Riekstiņa pirms septiņiem gadiem atstāja darbu bankā, lai paveiktu ko paliekošu, kas saskan ar viņas vērtībām. Dzīvnieku tiesību aizstāvība ir sociāli atbildīgā uzņēmuma “Vegan Fox” fokusā.
Zīmols “Vegan Fox” uzsāka savu darbību 2016. gadā, sākot ražot ētisku un vegānisku kosmētiku. Šobrīd uzņēmuma komandā darbojas divi cilvēki. Galvenais uzņēmuma rašanās iemesls ir Maijas rūpes par apkārtējo vidi un dzīvniekiem. “Vēlējos izveidot uzņēmumu ar pievienoto vērtību un stāstu, nevis kārtējo kosmētikas uzņēmumu,” stāsta Maija.
Maijas ilggadējā darba pieredze bankā lieliski noderēja, lai izveidotu savu uzņēmumu. “Man nebija ne jausmas, ko nozīmē savs uzņēmums. Bankā bija daudz dažādu atbalsta nodaļu, bet uzņēmumā tas viss ir jādara pašam,” stāsta Maija. No vienas puses tas ir izaicinoši un sarežģīti, bet tas nozīmē, ka visu laiku var iemācīties ko jaunu.
Produktos nav dzīvnieku izcelsmes sastāvdaļu, un tie nav testēti uz dzīvniekiem. Taču dzīvnieku tiesību aizstāvība tiek īstenota arī caur citām aktivitātēm – uzņēmums sadarbojas ar biedrību “Dzīvnieku brīvība” un atbalsta dzīvnieku patversmes. ““Vegan Fox” ir ne tik daudz par pucēšanos, bet gan par pucēšanos ar pievienoto vērtību,” norāda Maija.
Sociālā atbildība lielā mērā ietver ilgtspējas virzienu, ko “Vegan Fox” arī ir iekļāvis savā ikdienā. Produktiem tiek izmantotas pēc iespējas mazāk iepakojuma kārtas, lielākoties tikai viena. Plastmasas pudelītēs un tūbās ir 100 % pārstrādāta plastmasa, savukārt alumīnija tūbiņas, stikla pudelītes un kartona kastītes ir ērti šķirojamas un pārstrādājamas.
“Es labprāt visu iepakotu tikai papīrā un nodotu klientiem, bet skaidrs, ka krēmu papīrā neiepildīsi,” pauž Maija. Klientu sūtījumiem tiek piemeklētas atbilstoša izmēra kastītes, lai paciņa ceļā pie klienta aizņemtu mazāk vietas transportā un nebūtu jāizmanto daudz papīra pildījuma.
Pirms pāris gadiem “Vegan Fox” izlaida savus jaunākos produktus – cietos kosmētikas līdzekļus. Tiem nepieciešama tikai maza kartona kastīte iepakošanai, kā arī tie kalpo 2–3 reizes ilgāk nekā šampūns tradicionālajā pudelītē. Cietie produkti ir kā alternatīva, lai cilvēkiem, kuriem iepakojuma jautājums ir svarīgs, būtu iespēja izvēlēties.
Iespējams, pārstrādātas plastmasas pudelītes vizuāli nav tik pievilcīgas kā tradicionālās pudelītes, un cieto produktu lietošana prasa paradumu maiņu. Uzņēmums šīs izvēles skaidro saviem klientiem caur “VeganFox” sociālajiem medijiem, nododot svarīgāko vēstījumu – planēta mums ir tikai viena.
Produktu sastāvā lielākā daļa ir dabīgas izcelsmes izejvielas, un reizēm ar to saistās arī lielāki izaicinājumi. Viena no grūtībām, ar ko nācās saskarties, ir bišu vaska aizstāšana, tāpēc “Vegan Fox” sortimentā nav pieejami lūpu balzami. Arī derīguma termiņš ir izaicinājums, jo lielie tirgotāji prasa 2–3 gadu derīguma termiņu, bet tādā gadījumā uzņēmumam būtu jāatkāpjas no savām vērtībām un jāpievieno vairāk konservantu.
Kāpēc ieviest ilgtspējīgus risinājumus un būt sociāli atbildīgam uzņēmējam? “Vegan Fox” dibinātāja Maija uzskata, ka tas ir nepieciešams, lai sadzīvotu ar savu sirdsapziņu. Patiesībā šo prakšu ieviešana ne vienmēr prasa lielas izmaksas. Maija iesaka sākt ar mazām pārmaiņām, piemēram, ar darbinieku izglītošanu, kā arī produktu transportēšanas un iepakojumu izvēlēm. Turklāt klienti to tiešām novērtēs.