Iestājoties pavasarim, nedēļas nogalēs mēs visi ceļojam arvien biežāk. Piepildītās lidostas un pārpildītās lidmašīnas nozīmē arī ceļojuma aizkavēšanos vai atcelšanu. Līdz ar to ir svarīgi zināt par ES nolikumu par pasažieru tiesību aizsardzību, kas ļauj pārplānot, pieprasīt kompensācijas un jautāt pēc palīdzības. Kuras tiesības izmantot – atkarīgs no apstākļiem.
Jebkurā ar satiksmi saistītā problēmā, pasažieri ir tiesīgi:
- pieprasīt informāciju atbilstoši esošajai situācijai, reisa atcelšanas un aizkavēšanās iemesliem,
- lai tiktu piedāvāta izvēles iespēja izsniegt kompensāciju vai pārplānot maršrutu.
- lai tiktu piedāvāta palīdzība (maltītes, dzērieni, patvērums)
Gadījumā, ja reiss tiek atcelts vairāk par 3 stundām, pasažieriem ir tiesības uz identisku kompensāciju, it kā reiss tiktu atcelts pavisam, izņemot situācijas, kad reiss tiek atcelts ārkārtēju apstākļu dēļ (kas pārvadātājam ir jāpierāda).
Gaisa pārvadātājiem ir jāpiedāvā bezmaksas: piemērotas maltītes un uzkodas atbilstoši gaidīšanas laikam, numurs viesnīcā un transporta pakalpojumi no lidostas uz apmešanās vietu un atpakaļ, ja:
- aizkavēšanās ir ilgāka par 2 stundām īsiem lidojumiem (līdz 1500 km)
- aizkavēšanās ir ilgāka par 3 stundām visiem iekšzemes lidojumiem, kas lielāki par 1 5000 km vai visiem lidojumiem, kas ir robežās no 1 5000 kilometriem līdz 3 500 kilometriem.
- aizkavēšanās ir ilgāka par 4 stundām ilgākiem pārlidojumiem (virs 3500km).
Ja līdz dienas beigām atlikušas vairāk nekā piecas stundas un jūs nolemjat neturpināt ceļojumu, jums ir tiesības, lai jūsu biļete tiktu atmaksāta, kā arī atgriešanās vietā, no kuras sākumposmā sākāt savu ceļojumu.
ES Nolikums aizsargā arī invalīdus un personas ar kustību traucējumiem no iespējas tikt diskriminētiem rezervācijas procesā un lidojuma laikā. Tiem ir tiesības saņemt palīdzību lidostās . Lai atvieglotu palīdzības sniegšanu, ieteicams iepriekš paziņot savas vajadzības.
Plašāku un detalizētāku informāciju par pasažieru tiesībām jūs atradīsiet Eiropas Komisijas mājaslapā: http://ec.europa.eu/passenger-rights. Ja jūs izlemjat, ka jūsu tiesības atbilstoši likumdošanai kā lidmašīnas pasažierim ir tikušas pārkāptas, pirmkārt jums ir jāvēršas pie lidmašīnas / lidostas pārvaldes / vadītāja. Ja jūs neesat apmierināts ar viņu rīcību vai sniegto atbalstu, jūs varat iesniegt savu prasību Lidostas valdei.